- Att optimera flödet i processen, ex:
- Parallellisera aktiviteter, istället för sekventiella steg
- Skapa asynkrona anrop från processen, istället för att vänta på resultat så man kan gå vidare och hantera svaret när det kommer
- Regelbaserade flöden som anpassar sig efter förutsättningarna
- Att optimera enskilda processteg, ex:
- Utbilda aktören, m m för att ge aktören bästa förutsättningarna att utföra uppgiften
- Optimera systemstödet, dvs att ge aktören bättre systemstöd i uppgiften
- Rollbaserade gränssnitt
- Mer produktiva gränssnitt (ex Office)
- Samlade informationsbilder
- Samlade transaktioner (genom system-integration)
- Automatisera delvis, dvs att ge aktören ett systemstöd i uppgiften
- Automatisera helt och hållet, dvs att låta ett system utföra uppgiften istället för en människa
- Automatisera och implementera som sub-process; skapar integrerad mätbarhet
- Använda en annan tjänst som helt enkelt påstår sig vara snabbare än den aktuella
- Att optimera tilldelningen av arbetet (oavsett om det är automatiserat eller ej), ex:
- Fördelning av arbete med hänsyn till belastning hos resurserna
- Fördelning av arbete med hänsyn till kunskap och andra förutsättningar hos resurserna
- Policy-styrd tilldelning, baserat på Service Level Agreements
lördag, februari 23, 2008
Optimering av processer
När man kommer in på fördelarna med BPM hamnar man ofta i en diskussion kring effektivisering av processer. Det finns tre huvudtyper av förbättringar man kan göra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar