lördag, februari 23, 2008

Optimering av processer

När man kommer in på fördelarna med BPM hamnar man ofta i en diskussion kring effektivisering av processer. Det finns tre huvudtyper av förbättringar man kan göra.
  1. Att optimera flödet i processen, ex:
    • Parallellisera aktiviteter, istället för sekventiella steg
    • Skapa asynkrona anrop från processen, istället för att vänta på resultat så man kan gå vidare och hantera svaret när det kommer
    • Regelbaserade flöden som anpassar sig efter förutsättningarna
  2. Att optimera enskilda processteg, ex:
    • Utbilda aktören, m m för att ge aktören bästa förutsättningarna att utföra uppgiften
    • Optimera systemstödet, dvs att ge aktören bättre systemstöd i uppgiften
      • Rollbaserade gränssnitt
      • Mer produktiva gränssnitt (ex Office)
      • Samlade informationsbilder
      • Samlade transaktioner (genom system-integration)
    • Automatisera delvis, dvs att ge aktören ett systemstöd i uppgiften
    • Automatisera helt och hållet, dvs att låta ett system utföra uppgiften istället för en människa
    • Automatisera och implementera som sub-process; skapar integrerad mätbarhet
    • Använda en annan tjänst som helt enkelt påstår sig vara snabbare än den aktuella
  3. Att optimera tilldelningen av arbetet (oavsett om det är automatiserat eller ej), ex:
    • Fördelning av arbete med hänsyn till belastning hos resurserna
    • Fördelning av arbete med hänsyn till kunskap och andra förutsättningar hos resurserna
    • Policy-styrd tilldelning, baserat på Service Level Agreements
Nu ska jag läsa min nyinköpta bok om Six Sigma för att dyka ner i en beprövad metod för processoptimering.

Inga kommentarer: